Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. În continuarea unei discuții începute anterior, ne uităm azi la aspectele ce țin de securitate și sănătate la locul de muncă (SSM), ale cui sunt echipamentele utilizate, precum și la eventualele reguli și restricții privind utilizarea echipamentelor și rețelelor de internet, aspecte care, ideal, ar trebui specificate contractual. Citește articolul
Legislația actuală permite angajaților să solicite despăgubiri pentru burnout în instanță, chiar în absența unei reglementări specifice. Un exemplu în acest sens vine de la Tribunalul Cluj, care a acordat daune materiale și morale unei angajate diagnosticate cu sindrom de burnout, după ce a constatat că angajatorul și-a organizat defectuos activitatea, alocându-i un volum excesiv de muncă, echivalentul muncii mai multor angajați la un loc. Instanța a stabilit că societatea a încălcat obligațiile privind protecția sănătății angajaților, ignorând semnalele de deteriorare a stării de sănătate și exercitând presiune constantă, fără a oferi suport sau posibilitatea de delegare a sarcinilor. Citește articolul
Actuala legislație stabilește că persoanele cu handicap grav sau accentuat beneficiază, în anumite condiții, de transport gratuit, atât în orașe, cât și la nivel interurban, indiferent dacă aleg să meargă cu trenul, autobuzul sau cu mașina mică. În cazul în care nu se respectă regulile utilizării banilor pentru asigurarea transportului interurban, de pildă, interdicția de vânzare a bonurilor de carburant primite de persoanele cu dizabilități, sancțiunile sunt mari, valoarea amenzilor ce se pot aplica depășind 60.000 de lei. Citește articolul
Guvernul a trimis recent în Parlament un proiect de lege ce vizează întreprinderile publice, având drept obiectiv principal îmbunătățirea guvernanței corporative, creșterea profitabilității și a transparenței. Documentul a elaborat în baza modelelor de bune practici aplicate de statele membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), precum și a ghidurilor privind guvernanța corporativă privind anti-corupția, integritatea, controlul intern, etica și conduita responsabilă în afaceri. Citește articolul
Impozitul pe construcțiile speciale (sau, colocvial, taxa pe stâlp) prezintă multiple probleme care trebuie rezolvate de autorități. Inițial, o parte dintre acestea au fost prezentate de Camera Consultanților Fiscali (CCF) într-o adresă către Ministerul Finanțelor (MF), însă, ulterior, lista a fost „extinsă” de specialiștii de la BDO România printr-o analiză proprie remisă autorităților. Citește articolul
Mai multe ajustări ale Legii prevenirii și combaterii spălării banilor urmează să fie operate de autorități printr-un proiect de lege adoptat recent la Senat. Acestea se referă, în principal, la măsurile de cunoaștere a clientelei și la ONG-uri. Totodată, se pregătea o schimbare importantă legată de secretul profesional pe care trebuie să-l păstreze avocații, dar aceasta a fost scoasă de senatori. Citește articolul
Din iulie 2024, organele fiscale pot emite decizii de impunere prin care să impoziteze cu 70%, față de doar 16% anterior, veniturile din surse neidentificabile. În contextul în care au început să apară în practică asemenea spețe, am reunit astăzi cele mai relevante chestiuni ce trebuie reținute de persoanele fizice vizate. Citește articolul
În zonele militare restricționate trebuie stabilite o serie de măsuri de siguranță ce se aplică celor care nu activează în cadrul unităților militare care gestionează aceste zone, dar care interacționează cu ele, potrivit noilor reguli pentru organizarea și executarea serviciului interior în unitățile militare, aplicabile de luna asta. Astfel, în zonele militare restricționate se poate stabili, de pildă, interzicerea sau limitarea accesului sau a deplasării persoanelor și vehiculelor. Citește articolul
Sectorul imobiliar este în ultima vreme supus unor provocări și teste tot mai diverse, mai ales pe piața locală. Factori precum instabilitatea geopolitică, eliminarea unor facilități fiscale, deficitul bugetar mare și inflația influențează în mod direct apetitul investitorilor. Cu toate acestea, aderarea României la spațiul Schengen, revenirea unui număr tot mai mare de români din diaspora și dezvoltarea accelerată a infrastructurii contribuie la revitalizarea interesului pentru plasamente în domeniul imobiliar. Citește articolul
Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. Ne uităm astăzi pe patru clauze ce trebuie să-și găsească locul în contractele de telemuncă și pe una care, deși nu mai e obligatorie prin lege, poate fi prevăzută (în avantajul cel puțin al uneia dintre părți). Citește articolul
Atât persoanele asigurate, cât și cele neasigurate, au dreptul la servicii medicale pentru prevenirea, diagnosticarea și tratamentul cancerului, conform unui ghid recent publicat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Consultațiile de prevenție sunt decontate în funcție de vârstă și necesită programare la medicul de familie. În plus, pacienții diagnosticați cu cancer, precum și cei care le oferă îngrijire, pot beneficia de servicii conexe, cum ar fi psihooncologia (sprijin psihologic), având dreptul la un număr limitat de consultații decontate lunar. Citește articolul
Angajatorii vor avea obligația de a înregistra concediile medicale în noul sistem REGES-Online, care va înlocui actualul Revisal, conform unui proiect de HG aflat în dezbatere. Suspendarea contractului individual de muncă din cauza concediilor medicale va trebui raportată în maximum trei zile lucrătoare de la primirea certificatului medical. Citește articolul
În mod normal, anul fiscal 2018 ar fi trebuit să se prescrie la 1 iulie 2024. Însă, din cauza măsurilor luate de Guvern în primul an al pandemiei de coronavirus, prescripția intervine abia în primăvara anului 2025, conform specialiștilor. În 2024 s-a prescris numai anul fiscal 2017, iar în 2025 se mai prescrie și anul 2019. Citește articolul
Dăruiește Viață, unul dintre cele mai cunoscute ONG-uri din România și Asociația din spatele inițiativei #NoiFacemUnSpital, vine cu o nouă premieră în mediul ONG-urilor: un asistent virtual care le arată donatorilor cât de simplu se pot redirecționa 3,5% din impozitul pe venit pentru proiectele care oferă timp în plus copiilor cu boli grave. Redirecționarea celor 3,5% din impozitul pe venit se realizează în doar 3 minute, prin completarea Formularului 230, exclusiv online pe www.daruiesteviata.ro. Termenul limită este 26 mai. Citește articolul
Autoritățile fiscale ar trebui să introducă un mecanism clar prin care firmele să poată confirma primirea somațiilor transmise de Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF), sunt de părere specialiștii de la EY România. Practic, dacă un contribuabil nu poate dovedi primirea somației, se consideră că a fost refuzată implicit colaborarea cu inspectorii DGAF, ceea ce poate duce la o sesizare penală și, eventual, la o pedeapsă cu închisoarea. Citește articolul
Noul sistem informatic de evidență a salariaților, REGES-ONLINE, va înlocui actualul Revisal și va aduce mai multă transparență în relațiile de muncă prin introducerea unor date suplimentare și oferirea accesului direct pentru angajați. Printre noutățile importante se numără înregistrarea gradului și tipului de handicap pentru persoanele cu dizabilități, precizarea locului de muncă fix sau mobil, evidențierea duratei și repartizării timpului de muncă pentru toate contractele, precum și declararea medicalelor în sistem. Acesta va permite și accesul mai multor instituții pentru verificări proprii. Citește articolul
Expunem astăzi o serie de aspecte generale cu caracter fiscal, aplicabile în anul 2025, referitoare la modalitatea de stabilire a impozitului pe vehiculele persoanelor juridice, termenele de plată, bonificația acordată și nu numai. Citește articolul
După mai mult de două decenii, legislația din domeniul securității la incendiu se va modifica din luna mai, un ordin în acest sens fiind publicat în Monitorul Oficial chiar azi. Era nevoie de modificarea legislației siguranței la incendiu, deoarece vechile reglementări, ce au apărut cu peste 25 de ani în urmă, nu țin seama de noile tehnologii și soluții din domeniu. Citește articolul
Declarația 406 aferentă lunii februarie 2025, ce conține fișierul SAF-T, trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în ultima zi a lunii martie 2025, conform legislației în vigoare. De notat că termenul vizează în mod direct și contribuabilii mici, nu doar contribuabilii mari și mijlocii. Citește articolul
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a stabilit, printr-un ordin publicat în această dimineață în Monitorul Oficial, structura anului şcolar 2025 - 2026. Cursurile viitorului an şcolar vor avea o durată de 36 de săptămâni și vor începe la data de 8 septembrie 2025. Citește articolul
Începând din 10 martie 2025, românii pot cumpăra titluri de stat Tezaur inclusiv online, prin intermediul platformei Ghiseul.ro, conform unui anunț al Ministerului Finanțelor. Noua facilitate este accesibilă atât pentru cei din țară, cât și pentru cei din diaspora. În acest sens, regulile procedurale pentru achiziția titlurilor Tezaur, dar și pentru plata dobânzilor aferente și rambursarea valorii nominale, au fost incluse într-un act normativ oficializat recent. Citește articolul
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Începând cu 3 februarie, politicile interne de prevenire a hărțuirii morale și pe criteriul de sex la locul de muncă trebuie să permită și depunerea de sesizări anonime. Totuși, cele asumate rămân preferabile, fiind mai ușor de analizat și de investigat, între altele. De asemenea, un număr mare de plângeri anonime poate indica o lipsă de încredere a angajaților în capacitatea angajatorului de a gestiona eficient cazurile de hărțuire. Citește articolul
Doar unul din patru români are competențe digitale de bază, iar România rămâne la coada clasamentului european privind digitalizarea serviciilor publice, cu 52 de puncte față de media UE de 79. Deși se alocă fonduri considerabile prin PNRR pentru digitalizare. Site-urile instituțiilor publice sunt greu de navigat, lipsite de structură coerentă și transparență reală, transformând digitalizarea într-un simplu „dumping de informații legislative” în format text, fără orientare spre nevoile cetățeanului. Citește articolul
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 3 - 9 martie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Deoarece reglementările actuale nu sunt clare, iar acest lucru poate afecta procesul de emitere a titlurilor de proprietate pentru anumite terenuri, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect de lege înregistrat recent la Parlament, modificarea legislației privind fondul funciar, astfel încât trecerea în proprietate a unor curți, grădini sau terenuri aferente caselor de locuit și anexelor gospodărești construite înainte de 1 ianuarie 1990 să se facă mai ușor decât în prezent. Citește articolul
Persoanele asigurate beneficiază de o gamă variată de servicii medicale gratuite, atât în spitalele publice, cât și în cele private aflate în contract cu o casă de asigurări de sănătate, potrivit unui ghid recent publicat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Totuși, există situații în care pacienții trebuie să suporte anumite costuri din propriul buzunar. În plus, și persoanele neasigurate pot avea acces la unele servicii medicale în cazuri de urgență sau pentru anumite afecțiuni specifice. Citește articolul
Telemunca rămâne un subiect de interes la nivel european, la cinci ani de la debutul pandemiei, Comisia Europeană lansând anul trecut o consultare privind „telemunca echitabilă” și dreptul la deconectare, după eșecul negocierilor pentru actualizarea Acordului-cadru din 2002. Deși nu există legislație unitară la nivelul Uniunii Europene, multe state au adoptat reglementări pentru a proteja salariații care lucrează de la distanță. Abordările variază: unele țări au legi explicite privind drepturile și obligațiile părților, altele preferă acorduri colective sau ghiduri. Niciunul dintre statele UE nu recunoaște un drept absolut la telemuncă, aceasta rămânând un aranjament voluntar, cu variații semnificative privind acoperirea costurilor și cheltuielilor aferente. Citește articolul